
Když si kupuji repasovaný počítač nebo notebook, vím, že už byl používaný. Ale jaké jsou na něm známky opotřebení? Dobrým vodítkem je Stav v detailu produktu: A nebo B.
Jednoduše řečeno, stav A znamená, že výrobek nese minimální známky používání. Neznamená to, že tam nikdy žádný škrábanec nebude, ale opotřebení bude relativně málo patrné. U zboží není žádná výrazná známka kosmetického poškození.
Stav B už značí viditelnější známky používání (například ošoupaný touchpad nebo klávesnice, výraznější škrábance na šasi a podobně) a výrobek může dokonce trpět menšími technickými nedostatky, které ale nemají vliv na celkovou funkčnost. Například se při repasaci zjistí, že notebook šlape dobře, vypadá pěkně, ale nefunguje podsvícení klávesnice. Nebo není úplně funkční jeden z USB portů. Nebo se najde nějaká jiná drobná vada, která ale nebrání tomu, aby přístroj dobře sloužil svému účelu. Prodejce ho zařadí do kategorie B a přiřadí mu ještě nižší cenu. Oproti áčkovým kusům stejného modelu sleva dělá několik set až tisíc korun. Na produkt ve stavu B máte stejnou záruku na funkčnost jako na stav A.
V nabídce máme také předváděcí notebooky, které jsou rozdělené podle stavu na A a B. Předváděcí notebooky kategorie A jsou jako nové, v top stavu. Předváděcí notebooky kategorie B jsou celkově také jako nové, ale mají nějakou drobnější vadu, například škrábanec. Předváděcí notebooky ve stavu B jsou obvykle v lepším nebo podobném stavu jako repasované A.
Pro přesnější zařazení podle stavu používáme někdy ještě znaménka + nebo -. Například B- je výrobek s nějakým výraznějším opotřebením. Naopak A+ je produkt v top stavu skoro jako nový.
Když si objednám béčko, můžu předem zjistit, o jakou konkrétní vadu se u toho mého kusu jedná?
Stručně řečeno, přijde na to. Firmy, které počítače hromadně vykupují a repasují, je během repasace (testování, čištění, obnova software do výchozího stavu atd.) rozdělí podle stupně opotřebení do kategorie A nebo B. V popisu každého produktu v e-shopu pak vidíte, jaký stav můžete za danou cenu čekat. Protože jsou ale skladem často desítky nebo i stovky kusů stejného modelu, z kapacitních důvodů není možné do popisu béčkového produktu vypisovat konkrétní nedostatky. Na požádání je většinou možné ve skladu konkrétní kus před odesláním dodatečně nafotit nebo závadu popsat. Kvůli časové náročnosti focení to sice nejde zařídit vždy, ale rozhodně se na to můžete zeptat.
Hlavním důvodem pro nákup béčka je nízká cena. Pokud tedy potřebujete, aby notebook nejen fungoval, ale taky udělal parádu, vyberte si raději kus z kategorie A nebo předváděcí. Pochopitelně je tu také možnost zboží do 14 dnů vrátit, tu ale zákon garantuje jen spotřebitelům, tedy těm zákazníkům, kteří nenakupují na IČO.
Pro koho jsou repasy kategorie B praktické?
Kde se dají “béčkové” kusy využít? Všude, kde se nedokonalosti ztratí a kde větší opotřebování nevadí. Všude, kde by bylo škoda dávat peníze za nové nebo skoro nové zařízení. Potřebujete počítač nebo notebook pro děti a nejste si jistí, jestli s ním budou dobře zacházet? Za stav B zaplatíte míň a nešetrné zacházení vás nebude tolik mrzet. Chcete koupit notebook do autodílny na diagnostiku nebo do jiného technického provozu, tedy do drsnějšího prostředí? Notebooky a počítače kategorie B už si něco zažily, ale při repasaci prošly řádným testováním, čištěním a renovací, takže i přes své drobné specifické, většinou jen vizuální, nedostatky poslouží spolehlivě.
Níže najdete reálné fotografie s ukázkami notebooků ve stavu A a ve stavu B.



