Nejdřív je potřeba si promyslet, na jakou práci budeme LCD nejvíce používat. Neexistuje žádný univerzální LCD, který by byl ve všem nejlepší. Jiný monitor je ideální pro počítačového hráče, jiný pro kancelářské využití a ještě jiný pro práci s grafikou.
Důležité parametry monitorů.
Velikost a rozlišení
První krok při výběru monitoru bude zřejmě velikost obrazovky. Velikost úhlopříčky se udává v palcích. Pokud jste zvyklí spíš na velikost v centimetrech, která se používá u televizí, tak si ji snadno přepočítáte - 1" je 2,54cm. Například 24" LCD má tedy rozměr 61cm. Kromě úhlopříčky je důležitý také poměr stran. Pro kancelářskou práci s dokumenty je stále velmi žádaný monitor s poměrem stran 5:4 (např. levný 19" LCD s rozlišením 1280x1024px). Pro práci s grafikou, multimédii a univerzální kancelářské využití se dnes používají LCD s poměrem stran 16:9 nebo 16:10. Počítačoví hráči možná sáhnou po ještě širokoúhlejším LCD, například s rozlišením 2560x1080px nebo 3440x1440px, případně po zaobleném LCD.
S rostoucím rozlišením musí růst i velikost LCD. Běžně používané jsou nyní 24" monitory s rozlišením 1920x1080px nebo 1920x1200px. Pro vyšší rozlišení je lepší použít i větší monitor. Jinak jsou texty a ikony příliš malé. Pro rozlišení 2560x1440px je ideální 25" nebo 27" LCD. Pro 4K rozlišení jsou nejlepší ještě větší LCD.
Odezva
Rychlou odezvu budete potřebovat, když zobrazujete nějaký dynamický obsah. Například pro herní LCD je rychlost odezvy stěžejní parametr. Měla by být maximálně do 4ms. Pro kancelářskou práci nebo pro práci s grafikou není odezva nijak důležitá.
Jas
Jas se udává v cd/m2. Čím světlejší je prostředí, ve kterém se monitor používá, tím je potřeba vyšší jas. Pro běžné použití v kanceláři stačí LCD s jasem 300cd/m2. Pro práci venku nebo v silně osvětlených prostorách je potřeba jas 400cd/m2 a výše.
Kontrast
Kontrast displeje udává podíl mezi největlejší bílou a nejtmavší černou. Hodnota kontrastu, která se udává u LCD, může být někdy trochu zavádějící. Zvlášť u levnějších LCD se uvádí takzvaný dynamický kontrast, který dosahuje hodnot stovek tisíc ku jedné a nemá moc vypovídající hodnotu. Důležitější je statický kontrast. Pro kancelářské využití není potřeba kontrast moc řešit. 400:1 je vyhovující hodnota. Pro herní a grafické využití se doporučuje kontrast 1000:1 a vyšší.
Použitá technologie panelu
Toto je jeden z nejdůležitějších parametrů. Každá technologie má nějaké vlastnosti a hodí se k jinému použití.
TN - jedná se o nejlevnější technologii. TN displej nemá moc dobré pozorovací úhly, ani nemá věrné barvy, ale zato vyniká v rychlosti odezvy. Proto najde své uplatnění především u herních LCD.
IPS - dražší technologie. IPS monitory mají vynikající podání barev, velké pozorovací úhly a vysoký kontrast. Po monitoru IPS sáhněte, pokud budete pracovat s fotografiemi a s grafikou.
VA - v mnoha parametrech je VA panel kompromisem mezi levnými TN a drahými IPS. Nemá takové podání barev jako IPS ani takové pozorovací úhly. Je ale lepší než TN panel a levnější než IPS. VA panely jsou stále častěji nahrazovány IPS, jejichž cena stále klesá.
TN | IPS | VA | |
---|---|---|---|
Cena | |||
Odezva | |||
Pozorovací úhly | |||
Kontrast | |||
Vhodné pro | PC hry | editace fotek, grafiky, videa | Sledování filmů |
Podsvícení
Starší monitory jsou podsvětlené CCFL trubicemi. U novějších LCD se setkáváme s LED podsvícením. Výhodou LED je vyšší životnost, nižší spotřeba a vyšší gamut.
Barevný gamut a barevná hloubka
Tento údaj budou řešit především ti, kdo se vážně zabývají grafikou. U levnějších kancelářských LCD se údaj gamutu ani neuvádí a nemusíte ho vůbec řešit. U profesionální grafických LCD je to ale stěžejní parametr. V podstatě určuje množství barev, které je schopen LCD zobrazit. Žádný LCD neumí zobrazit všechny viditelné barvy spektra. Grafické LCD s vysokým gamutem jich ale dokáží zobrazit více. Gamut se obyčejně udává jako procenta pokrytí barevného prostoru sRGB nebo adobeRGB. Pro práci s webovou grafikou obyčejně stačí monitor, který má 100% pokrytí sRGB prostoru. Pro profi práci s fotografiemi a grafikou, zejména pro tisk, je lepší použít monitor, který pokrývá barevný prostor adobeRGB. Špičkové monitory se blíží hodnotě 100% adobeRGB.
Většina monitorů pracuje s 8bitovými barvami. Barvy mixuje z 256 odstínů červené, zelené a modré. Dohromady tedy může zobrazit 16 milionů barev. Některé profi LCD pracují ale s 10 bity na barevný kanál. Barvy tedy mixuje z 1024 odstínů na barevný kanál. Celkem jich tedy dokáže zobrazit přes miliardu.
Aby mělo smysl řešit podání barev, je samozřejmě potřeba pracovat s fotografiemi, které jsou nafocené v adobeRGB a v 10bitech a je potřeba používat software, který takto s grafikou pracuje.
Ergonomie a další parametry
Něktreré LCD mají další funkce, jako je například USB hub. Pokud propojíte USB v počítači s USB v monitoru, můžete připojovat USB zařízení k monitoru, který bývá víc po ruce než počítač.
Některé LCD jsou vybaveny reproduktory.
Dále jsou zde technologie, které jsou vyvinuté především pro hry a plynulé přehrávání videa. Patří k nim LCD s vysokou obnovovací frekvencí (např 120 nebo 240Hz) a LCD, které umí na hardwareové úrovni synchronizovat snímkovou frekvenci grafické karty a obnovovací frekvenci monitoru. Technologie G-sync (nVidia), FreeSync(AMD).
Pro kancelářské použití využijete LCD, které se dají výškově polohovat a naklápět. Monitor si pak můžete nastavit podle toho, jak vysokou máte židli a jak vysoko je umístěn monitor. Je to funkce, kterou u levnějších LCD nenajdeme, a přitom pro pohodlnou dlouhodobější práci je velmi důležitá.
Monitory s větší plochou mohou mít někdy prohnutou obrazovku. To minimalizuje odlesky a zlepší pozorovací úhly v okrajích monitoru. Prohnuté displeje se hodně využívají na hry.
Konektory
Je až neuvěřitelné, jak se stále drží stařičký analogový konektor VGA/D-SUB. Oprávněně se používal u analogových CRT monitorů, kde se digitální signál z počítače převáděl na analogové zobrazení v monitoru. Kvůli kompatibilitě se používal i v digitálních LCD monitorech. Tam se ale digitální signál z PC převádí na analogový a pak zpět na digitální v LCD. To musí mít logicky vliv na kvalitu signálu. I přesto se v praxi VGA stále používá a všechna zařízení, která jsou těmito porty vybavena, spolu bez problémů komunikují.
S nástupem LCD se začaly objevovat digitální konektory. Prvním byl DVI, který je už dnes také zastaralý a byl nahrazen novějšími HDMI a DisplayPort. HDMI se více objevuje v zařízeních pro domácnost, DisplayPort je nasazen spíše ve firmách.
U LCD s vysokým rozlišením si pohlídejte, jestli je grafická karta vybavena verzí konektoru, který toto vysoké rozlišení podporuje. Například pro připojení 4K monitoru budete potřebovat DisplayPort verze 1.4 a vyšší. DisplayPort ve verzi 1.4 je také potřeba pro připojení monitorů s vyšší obnovovací frekvencí a pro použití G-sync a FreeSync technologie.
Jaký monitor vybrat pro jaké využití?
Monitor pro kancelář
Parametr | Doporučená hodnota |
Velikost a rozlišení | Velikost podle potřeby, pro práci s dokumenty se hodí poměr stran 5:4. |
Odezva | není podstatná |
Jas | 300cd/m2 a více |
Kontrast | 400:1 a vyšší |
Technologie panelu | TN, VA, IPS |
Podsvícení | není podstatné |
Gamut | není podstatný |
Další vlastnosti | Polohovatelná noha. |
Kancelářské počítače v naší nabídce:
22" až 27" Lenovo ThinkVision řada LT
Monitor pro běžné domácí využití
Parametr | Doporučená hodnota |
Velikost a rozlišení | Širokoúhlý s poměrem stran 16:9, velikost dle potřeby |
Odezva | není podstatná |
Jas | 250cd/m2 a více |
Kontrast | 400:1 a vyšší |
Technologie panelu | TN, VA, IPS |
Podsvícení | není podstatné |
Gamut | není podstatný |
Další vlastnosti | podle potřeby |
Monitory pro domácí využití v naší nabídce
Mnoho dalších vybírejte podle požadované velikosti.
Monitor na hry
Parametr | Doporučená hodnota |
Velikost a rozlišení | čím větší, tím lepší. |
Odezva | pod 4ms |
Jas | 300cd/m2 a více |
Kontrast | 1000:1 a vyšší |
Technologie panelu | TN (IPS) |
Podsvícení | není podstatné |
Gamut | není podstatný |
Další vlastnosti | vyšší obnovovací frekvence |
Herní monitory v naší nabídce
Monitor pro grafiku
Parametr | Doporučená hodnota |
Velikost a rozlišení | čím větší, tím lepší. |
Odezva | není podstatná |
Jas | 300cd/m2 a více |
Kontrast | 1000:1 a vyšší |
Technologie panelu | IPS |
Podsvícení | není podstatné |
Gamut | 99% sRGB a více pro webovou grafiku, 97% adobeRGB a více pro grafiku na tisk |
Další vlastnosti | vyšší obnovovací frekvence |